Pablo Picasso
jeugdwerk - blauwe periode - roze periode - kubisme - classicisme - Guernica - grafiek - keramiek - beelden
Abonneren
Abonneer je nu voor nieuwe artikelen op deze website!
Synthetisch kubisme
 
 
 
 
 
 
   
Picasso, verschillende stillevens uit 1912, 1913 en 1914, collage en tekentechnieken.
 
 
In 1912 ging de samenwerking tussen Picasso en Braque een geheel nieuwe fase in. Braque ging ambachtelijke technieken gebruiken, het gebruiken van sjablonen. Braque vermengde gips met zand, dat het schilderoppervlak een ruwe struktuur gaf, gelijkend op reliëf. Hij gebruikte ook een 'schilderskam', waarmee stoffelijke strukturen als houtnerven konden worden nagebootst.
Picasso en Braque knipten en plakten stukken papier en karton op de schilderijen. Zij gebruikten daarvoor bewerkt, bedrukt krantenpapier, muziekpapier, gekleurd en gestructureerd papier.
 
 
Deze nieuwe techniek van de "papiers collés" werd door Picasso toegepast in zijn schilderijen. Hij gebruikte ook behang met patronen bedrukt, reclame knipsels, letters, stukken stof, een touw, bladmuziek, een stoelzitting, verpakkingsmateriaal en bedrukt krantenpapier. Picasso kombineerde in één voorstelling de "papiers collés" met tekentechnieken.
Bovenstaand voorbeeld laat zo'n collage zien, gemaakt in 1912.
 
 
     
Picasso, 1913-1914, enkele stillevens in collage-techniek, knippen, plakken, tekenen
 
 
In 1912 maakten Picasso en Braque vele 'papiers collés' waarin vormen, restvormen, contouren de voorstellingen maakten, en waarbij Picasso de ruimtelijkheid van de voorwerpen op een originele manier zichtbaar maakte, voor-, zij-, en onderaanzichten werden gezamenlijk gebruikt om één en hetzelfde voorwerp uit te werken.
 
 
 
 
              
 
Picasso, december 1912, voorstellingen van een gitaar, gemaakt in een assemblage-techniek
 
Parallel aan de reeks 'papiers collés' begon Picasso van karton gitaren te maken, waarvan hierboven twee voorbeelden staan afgebeeld. In deze werken verwijst de bruine kleur van het karton nog naar de houtkleur, maar sommige gebruikte materialen kloppen niet en de ruimtelijke verhoudingen worden hier en daar omgekeerd.
 
 
 
 
 
 
                 Picasso, voorjaar 1914, tweetal assemblages, met een absinth-glas
 
 
Picasso komt met deze vorm van werken op de 'assemblage-techniek'. Het is een overzetting van de collage naar een 3-dimensionale vorm ervan. Delen van de voorstellingen als deksel, bodem, zijkanten worden uitgeklapt en plat toegepast. Het basisprincipe van het kubisme de combinatie van afbeeldingen en  willekeurige vormen geldt ook hier. Met als enige tegenstelling, in het analytisch kubisme werden de voorwerpen ontleed, in deze vorm van het kubisme werden de dingen weer aaneengevoegd, samengesteld. Vandaar de naam 'synthetisch kubisme'.
 
 
 
 
 
Invloed van het Kubisme op tijdgenoten
 
 
 
           
 
      Marcel Duchamp, 1912, "Nu descendant un escalier".
 
 
In 1912 werd in de galerie La Boétie in Parijs een "Section d'Or" opgericht, met Marcel Duchamp en Juan Gris als de belangrijkste kunstenaars.
Juan Gris probeerde het systeem van het analytische kubisme verder te ontwikkelen. Marcel Duchamp ging de dynamiek van de beweging gebruiken in zijn "Naakt dat een trap afloopt".
Het kubisme van Picasso en Braque was een vorm geworden dat kon worden gebruikt voor verschillende artistieke doelen.
De beweging van het Futurisme, in 1909 door de Italiaanse schrijver Marinetti opgericht, leefde zich uit in de uitwerking van de dynamische processen.
Mondriaan exposeerde in 1911 samen met enkele kubisten in de Salon van de onafhankelijken. Mondriaan bekritiseerde Picasso, Braque en ander kubisten. Hij verweet hun dat zij de ware doelen van het kubisme niet scherp genoeg formuleerden. Mondriaan propageerde een kunst van pure abstractie. Samen met anderen formeerde hij in 1917 de beweging van "De Stijl".
Uit dit alles bleek de invloed van het kubisme op de internationale avant-garde.
 
In 1908 had de Russische verzamelaar Sjtsjoekin al werk van Picasso, dat hij in tentoonstellingen in Moskou, en Odessa liet zien. Het leverde beslissende impulsen op voor het Suprematisme van Kazimir Malevitch en voor het Rayonisme van Milchail Larionov.
Duitse kunstenaars als August Macke, Franz Marc en Paul Klee zagen in Parijs het Kubisme van Picasso en het Orfisme van Robert Delaunay. Zij ontwikkelden daaruit een vorm van Duits Expressionisme.
Delaunay had in 1911 zij schilderijen hangen op de eerste tentoonstelling van de "Blaue Reiter"in de Galerie Thannhauser in München.
Klee en de Duitse Amerikaan Lyonel Feininger introduceerde het kubisme in het "Bauhaus".
In 1911 stelde Alfred Stieglitz enkele werken van Picasso tentoon in zijn galerie in New York.
In 1913 vond de "Armory Show" plaats, met werken van de Nabis, fauvisten en kubisten. Het werk kreeg daardoor meer bekendheid bij het grote publiek.
 
Het is Wassily Kandinsky geweest die de defintieve doorbraak forceerde naar een volledig abstrakte kunst.
 
De uitvinding van de collage en de assemblage door Picasso en Braque gaven de moderne kunst geheel nieuwe vormen van uitdrukking. Kunstenaars van elke stijlrichting, van het Dadaïsme tot nu, hebben het weten te gebruiken en hebben het verder ontwikkeld.
Het Kubisme heeft de internationale erkenning van Picasso mogelijk gemaakt. Zijn rol als vernieuwer is daarmee voorgoed vastgelegd.
 
 
 
 
 
Prenatale ontwikkeling
 
In het onderstaande overzicht staan  de planeetaspekten tijdens de prenatale ontwikkeling van Picasso.
De 10 maanomlopen in de prenatale tijd corresponderen met 10 x 7 jaar in de levensloop van Picasso.
In de jaren van het Kubisme 1910-1914, maakte Venus tweemaal een conjunctie met Saturnus.
Er is een Zonsverduistering voor het jaar 1912.
Zonsverduisteringen geven altijd fundamentele veranderingen.
In deze tijd zal de beeldende kunst ingrijpend veranderd worden. De weg naar abstraktie wordt mogelijk gemaakt door de technieken die Picasso en Braque samen ontwikkelden.
Vele voorbeelden van zo'n Zonsverduistering zijn fenomenologisch vastgesteld. We hebben daarvan een overzicht gemaakt.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Reacties

Commentaar
Jouw naam/bijnaam
Website url
E-mail
Je Punt profiel
Hou mij op de hoogte
Ik wil op de hoogte gehouden worden
Dit is een verplicht veld
Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl