Pablo Picasso
jeugdwerk - blauwe periode - roze periode - kubisme - classicisme - Guernica - grafiek - keramiek - beelden
Abonneren
Abonneer je nu voor nieuwe artikelen op deze website!
1946 en 1947 in Vallauris, en de ontwikkeling van keramiek
 
 
 
 
 
 
.... aan deze tekst wordt op dit moment gewerkt, afbeeldingen worden nog verder aangevuld .......
 
 
 
 
 
                      
 
 
 
Vanaf 1947 maakte Picasso 4000 stuks keramiek. Hij weet als geen andere kunstenaar de ruimtelijke mogelijkheden van het medium te benutten door vorm en schildering tot een eenheid te maken. Zo is bij Picasso de vaas een vrouw, het bord een portret en de schaal een arena. Hij weet de picturale illusie van het perspectief daarin toe te passen.
Met zijn enthousiasme voor de keramiek haalt hij andere kunstenaars als Jean Cocteau, Henri Laurens, e.a. over om ook in dit materiaal aan de slag te gaan. Hij weet het traditionele pottenbakkersambacht om te vormen tot een discipline in de beeldende kunst even belangrijk als schilder- en beeldhouwkunst.
 
In de zomer van 1946 verbleef Picasso in Golfe-Juan, een badplaats aan de Franse zuidkust. Volgens Françoise Gilot was het een strandgast die Picasso attendeerde op de mogelijkheden van de keramiek. En wees Picasso op het bestaan van een pottenbakkerij Madoura in het naburige Vallauris. Op een achternamiddag bezochten Picasso en Gilot deze werkplaats waar Picasso enkele borden met vissen en andere zeewezens beschilderde.
 
Een ander verhaal vertelt, dat Picasso en Gilot de jaarlijkse tentoonstelling "Poteries, Fleurs et Parfums" in Vallauris bezochten. Op deze tentoonstelling ontmoette Picasso het echtpaar George en Suzanne Ramié van de pottenbakkerij Madoura, die hem uitnodigden hun werkplaats te komen bezoeken.
Hier modelleerde Picasso een tweetal plastiekjes van een stier en het hoofd van een faun, die hij achterliet om te worden gebakken.
 
Welke van de twee verhalen ook juist is, het feit is dat Picasso een jaar later, in de zomer van 1947, in Vallauris terugkeerde met een aantal ontwerptekeningen voor keramische objecten die hij in Parijs had gemaakt. Vanaf dat moment ontstond een intensieve samenwerking met het echtpaar Ramié van de pottenbakkerij Madoura.
 
Picasso had de gewoonte om alles wat hij tekende, en schilderde van een datum te voorzien. Zo weten we dat die ontwerptekeningen voor keramiek gemaakt zijn op 13 september 1946, dus nog maar net terug in zijn Parijse atelier, met de nog frisse herinneringen aan het bezoek aan de pottenbakkerij Madoura. De tekeningen laten studies zien van stieren in allerlei verschijningsvormen. Daarnaast zien we vogels een een vrouwenhoofd.
 
 
 
 
 
 
 
 
Prenatale ontwikkeling en progressies
 
Het onderstaande overzicht laat .....
 
 
 
In het bovenstaande overzicht zien we ....
 
 
 
 
 

Reacties

Commentaar
Jouw naam/bijnaam
Website url
E-mail
Je Punt profiel
Hou mij op de hoogte
Ik wil op de hoogte gehouden worden
Dit is een verplicht veld
Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl